TDI® w nowym Audi Q5

Możesz zapomnieć, gdzie jest zbiornik paliwa

Co drugi sprzedawany obecnie model Audi jest wyposażony w silnik wysokoprężny. Jeszcze dwadzieścia lat temu budziło sensację. Koncern Audi zrewolucjonizował rynek motoryzacji wprowadzając do oferty pierwszy silnik TDI o pojemności 2.5 litra. Nowoczesne technologie, jak Common Rail, dodatkowo zwiększyły efektywność silników TDI.

Dzięki wtryskiwaczom piezoelektrycznym proces rozproszenia cząstek paliwa w komorze spalania przebiega jeszcze precyzyjniej. Od chwili wprowadzenia na rynek pierwszego silnika TDI oszczędność jednostek diesla stale wzrasta przy jednoczesnym zwiększeniu mocy efektywnej. Przetestowanie napędu diesla w sporcie wyścigowym było więc tylko kwestią czasu. Już pierwsze próby przyniosły spektakularny sukces. W 2006 roku Audi R10 TDI jako pierwszy samochód wyścigowy na świecie z napędem diesla triumfowało w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, powtarzając ten sukces jeszcze wielokrotnie, ostatnio w 2011 roku.

Silniki 2.0 TDI o mocy 105 kW (143 KM) i 130 kW (177 KM) w Audi Q5 zaskakują już na pierwszych metrach drogi. Silnik 2.0 TDI 130 kW (177 KM), w połączeniu z napędem quattro i skrzynią S tronic, osiąga maksymalny moment obrotowy 380 Nm już na poziomie 1750 obrotów na minutę. Audi Q5 wyposażone w tę jednostkę napędową rozwija prędkość 100 km/h w czasie zaledwie 9 sekund.

Audi Q5 2.0 TDI quattro w wersji clean diesel i skrzynią S tronic jest - obok katalizatora utleniającego i filtra cząstek stałych - seryjnie wyposażone w dodatkowy katalizator redukujący tlenki azotu (katalizator DeNOx) oraz zbiornik z roztworem AdBlueR. Połączenie licznych innowacji z wysoce efektywnym układem recyrkulacji spalin umożliwia zredukowanie do minimum emisję tlenku azotu do atmosfery.

Największą mocą wśród szerokiej gamy silników Audi Q5 dysponuje silnik wysokoprężny 3.0 TDI, rozwijający moc 180 kW (245 KM) i moment obrotowy 580 Nm, który rozpędza Q5 do prędkości 100 km/h w czasie 6,5 sekundy. Silniki TDI Audi cieszą nie tylko z uwagi na swą moc i dynamikę. Dzięki seryjnemu wyposażeniu w system Start-Stop i rekuperacji są one oszczędne i efektywne zarazem.

* Znak zastrzeżony Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA).

Wartości zużycia paliwa i emisji:
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,4-5,3 l/100 km
Emisja CO2 w cyklu mieszanym: 169-139 g/km

Grupa Krotoski-Cichy Łódź